Micromagic (Ned 240)

Deze pagina laat zien hoe een oude liefde op bloeide.


Het bouwen van de GAP-Ned 240 (classic) - rmm-carbon(loek) naar de Ettema-Ned 240 (rmm 860 gr)
het zeilen en bouwen van de saphir - Ned 24
en een nieuw bouwproject de RG65 - Ned 23                en het laatste bouwproject Classic-race Ned 1403

image one

De Therasiet

December 2002 wilde ik een oude hobby weer op pakken.
Het zeilen met een op afstand bestuurbaar zeiljacht.Jaren geleden met een "therasiet" gezeild dit model werd gebouwd bij de
modelbouwclub in Alkmaar.
Na een zoektocht op het internet vond ik de site van MicroMagic.
Op deze site stond een enthousiast verhaal van de broers

Thijs en Steven Oosterheert over het bouwen en zeilen met een model van Graupner.
De MM heeft de zeil eigenschappen van een M klasser,
is makkelijk te vervoeren en voor een leuke prijs te verkrijgen.
Na het bouwen van mijn Micromagic heb ik een jaar gevaren met het nummer 0 "ZERO".

image one

De "MM-0-ZERO"

De micromagic (classic) zo uit de doos, standaard gebouwd met stagen.

Niet alleen het zeilen maar ook nieuwe zeiltjes maken, verbeteringen aan brengen is een leuke vrije tijds besteding
De in 2003 is de
Zero
omgedoopt in de
"NED 240 "GAP"


En heeft zoals je hier onder kunt zien met verschillende zeiltjes gevaren.

image one

Na mijn deelname in Grou (2004) is de GAP geheel op de helling gegaan.
Geschuurd met waterproef 1000 en 2000
(ik wist niet dat het bestond)
maar het is wel lekker glad geworden.
Met de nieuwe zeiltjes is het een mooi geheel geworden.

De GAP (2005) is beter trimbaar en herkenbaar in het deelnemersveld.

fotoboek: De Ned 240 "GAP" vanaf 2003

image one

In 2006 is ook bij de GAP de verstaging weg. De achterstaag niet meer in een Y en ook de neerhouder is weer standaard.De kajuit met (echte)raampjes vervangen door één die aan de klasseregels voldoet.Na een zeilwedstrijd in Eernewoude windkracht 6 scheurde de mast.De "GAP" is inmiddels voorzien van een nieuwe skyshark mast. Na 3 jaar zeilen en kleine dingetjes veranderen heb ik met deze ervaring een nieuwe romp gebouwd voor de NED 240 "GAP"




fotoboek: Het opnieuw bouwen van de "Ned 240 "GAP"

Wat ik anders heb gebouwd



versteviging rond het luik:
dit is nogal slap bij mijn eerste Micromagic scheurde dit in. achteraf repareren viel niet mee.

koolstof buisjes op de bodem:
1 ---- om de batterijen droog te houden als er toch water in komt
2 ---- vast te zetten met elastiek. dan blijft het batterij pack op zijn plaats met "ruig weer"
3 ---- je kunt makkelijk schuiven met het pack

Rondgebogen hardhouten latjes onder het dek:
Om een bol dek te verkrijgen en een luik (stuurhut) dat beter aansluit aan het dek.

Vulstukje kielkast.
Om het dek niet vlak te trekken bij het lijmen.

De schakelaar aan stuurbord kant de stuurstang
Dit voorkomt dat de schoot om de schakelaar kan raken.

image one

de Saphir

Ook een model van Graupner.Dit model heb ik met veel plezier gebouwd en mee gevaren. Het model zeilt "gelijk een echt schip" In de lente van 2008 zijn wij kleiner gaan wonen en heb ik het model verkocht de nieuwe eigenaar zeilt er mee in op de friese meren.

Wil je meer zien??
Lees verder.

image one

de GAP

De micromagic (classic)

waar ik jaren mee heb gezeild.
Niet alleen het zeilen maar ook nieuwe zeiltjes maken, verbeteringen aan brengen is een leuke vrije tijds besteding

image one

de ETTEMA

In de zomer van 2008 kreeg ik een RMM - carbon voor mijn verjaardag. Op internet alle bouwtips verzameld en daar een keuze uit gemaakt. De RMM is uitgevoerd met de kiel en het roer van de standaard mm.De stuur-servo naast de kielkast. De schoot verstelling in de kuip en op het dek. De bouw ging voorspoedig en al snel heeft de RMM met het nummer Ned 2240 zijn/haar maidentrip gevaren

image one

de"GAP"

Begin mei(2009) heb ik de knoop door gehakt. Je kan toch niet met twee bootjes tegelijk zeilen.
De "Ettema" zeilt in het vervolg onder het nummer Ned 240

en de "Gap" (classic) is als NED 52 verkocht en zeilt nu in het Haagse

Rond de kerst is De "ettema"


image one

voorzien van nieuwe zeiltjes en een (makkelijker)zeilnummer
NED 52
Na een paar maanden wedstrijdjes zeilen met de "ettema" (rmm-carbon) ben ik toch een "gewone" romp gaan bouwen. Met de paasrace 2009 zeilde deze de maidentrip.

In deze uitvoering is de "ettema" 103 gram lichter

Na het bouwen van de RMM-Carbon bleek deze ruim 100 gram zwaarder te zijn als de "witte". Zeil klaar haalde de rmm een gewicht van 1000 gram. Uiteindelijk heb ik toch een "witte"romp gebouwd.
De "ettema" Ned 240.
Voor de carbon-romp bleek géén belangstelling te zijn. Uiteindelijk ben ik weer aan de knutsel geraakt.

Spektrum DX5 2.4 Ghz



Ook ik maak de overstap naar 2.4 ghz
wel net zo handig tijdens een proef vaart.
Niemand heeft er last van.

image one

Servo's



Met servo's alla Gerrit de Wilde heb ik het
"over gewicht" van de romp gecompenseerd. Samen wegen de


servo's 17 gr.+ 9 gr.= 26 gram

In de zeilnummerlijst vond in een beschikbaar "laag" nummer voor deze micromagic.

Ned 275
image oneDe servoplaat, een compact geheel (ontvanger,zeilservo en stuurservo) In de zeilarm heb ik twee schootdoorvoeren gemaakt zodat de fokkeschoot en de grootzeilschoot een verschillende slag maken.

Voorzien van een (rose) grootzeil en een (gele) fok heeft de Ned 275 zijn eerste proefvaart gemaakt. Uiteraard een plaatje, zeilend op het water.



De RMM (carbon) Ned 275Je kan toch niet met twee bootjes tegelijk zeilen.

Dus heb ik de ned 275 te koop aangeboden op marktplaats

Jeroen uit Muiderberg heeft de Ned 275 overgenomen als uitbreiding van zijn vloot.

In het begin van 2010 regeert koning winter
ook in Noord-Holland. de mm-zeilers hebben IJs vrij:

een mooie gelegenheid om lekker binnen bij de kachel aan de knutsel te gaan.

Ned 240 op de helling!

de micromagic te voorzien van een nieuwe servo-plaat met servo's
Ook in de rmm heb ik de servo opstelling toegepast zoals in de classic, een halve zeilarm zodat je meer ruimte hebt in de kuip. In de bestaande servoplaat heb ik als roerservo 3003(robbe-futaba)en als zeilservo de C5077(Graupner)



De servoplaat met servo,s is vervangen door:


Een servoplaat van abs.

2 Bleu Bird BMS 380- max servo's


Een samen gestelde zeilarm.

De kielkast aangepast aan de nieuwe servoplaat.

De nieuwe servoplaat.


De schoot voering in de boot.

Afstellen van de schoot lengte in de kuip.

De ned 240 weegt een stuk minder en kan weer in het water.
gewicht met standaard kiel is nu 860 gram
met zw.weer kiel 960 gram

In 2012 toch weer aan de knutsel!






Met wat stukjes abs plaat 2 lagertjes een om de mast lummelbeslag gemaakt.

Van door Peter Ned 2450 uit Engeland meegenomen
Mylar folie nieuwe zeiltjes gemaakt voor de Ettema
Op een regenachtige dag onstond het idee, en na veel knip, plak, teken en kleurwerk aan de keuken tafel heeft de ned 240 een nieuwe kleurige outfit 2012 Dit keer niet geel maar wel herkenbaar in het start veld.
Na het bouwen van een
aantal micromagic,s en een Saphir.

Ben ik in januari 2010 gestart met
een nieuw bouwproject de

RG65 - Ned 23
inc_menu