RG65 Ned 23

RG 65 ...Een snelheidsduiveltje in de notendop.

Op deze pagina een verslag van het lowbudget bouwen van een RG65 (Ned23)

Een nieuwe ontwikkeling is de RG65 Dragon Force die in de zomer van 2013 (eind mei ) in de winkel wordt verwacht.
image one

De "RG 65"

Na het bouwen van een aantal micromagic,s en een Saphir. Kriebelt het bouwen weer. Ik wil wat meer weten over de RG-65
Een snelheidsduiveltje in de notendop. stond er op de site van
Dirk de Vries. En nog veel meer informatie over deze model-klasse
In Zuid-Amerika is het de oudste en meest voorkomende modelzeilboot. De boot is in 1950 ontwikkeld door de Argentijn Juam Ghersi als vrij zeilende klasse. Zijn doel was een goed zeilend en eenvoudig te transporteren zeilboot te ontwikkelen. Eenvoudig te bouwen voor een lage prijs € 50.- met uitzonderlijke goede zeileigenschappen.

Over dit laatste heb ik mijn twijfels!

Low-Budget

Low-Budget is mijn uitgangspunt.Op het internet zijn tekeningen te vinden van de Jif-65 een model met knikspanten die gemaakt word van "vliegtuig-triplex"
waar haal je dat en wat kost het? en daar schrok ik toch een beetje van als je alléén dit model gaat bouwen komen de kosten hoger uit door dat je veel materiaal overhoudt. De aanschaf van een kunststof rompje, dekje is dan toch voordeliger meer info: RG65 Europe Learke65 Om de kosten van het kielblad,bulb en roer kun je niet om heen en heb je bij "houtbouw"ook nodig. Op sinterklaasdag heb ik de knoop door gehakt en mijn bestelling geplaatst.

Dit moet de Learke65 (ned 23) worden




de romp , dek , kielkast, kielvin en roer geleverd:
door Gerrit de Wilde
een potje (baby huid creme) bij de C1000
en voor de rest ben ik even bij de Muco winkel in Alkmaar wezen shoppen.

Maar eerst een bokje.
image one

Bokje



Van wat afval multiplex een "scheepsbok" gemaakt waarop de epoxie romp kan steunen tijdens de bouw.

Na het kopen van een pak houten knijpers kan het lijmen van de eerste verstevigings latjes beginnen.

Van polystyreen plaat een aantal spantjes volgens tekening uitgesneden en in de romp gelijmt met (UHU por) om de romp de juiste maat, vorm en stevigheid te geven. Strookjes ABS terplaatse van het kielgat en de achterkant ter versteviging. Ook het potje "Baby huidcreme was eindelijk leeg dus kon de zaag er in om dit aantepassen voor het "toegangsluik"
Ongeveer 3mm onder het schroefdeksel het potje door gezaagd. De schroefdraad-ring moet nu op het dek gelijmd worden.


Het "luik" zit er in. Voor extra stevigheid een ring van polystyreen op het dek gelijmt waar de schroefdraad-ring weer inpast. Na het uitharden van de pattex stabilit het dek open gefraist.
image one

Ook de kielkast zit op zijn plaats. Ook hier heb ik op de bodem van de epoxy-romp kunststof versteviging gelijmd.

Servoplaatjes


Om af en toe even de kunst af te gaan kijken bij
Gerrit de Wilde is voor mij niet naast de deur.
Maar met wat foto's en af en toe een telefoontje gaat het ook.

Voor de servoplaatjes heb ik van 3 laagjes polystyreen plaat op elkaar gelijmd met UHU plast En na het voorbeeld op de foto's de servoplaatjes uit gezaagd.



De "Roerservo" komt onderaan het dek te hangen.

Kiel


Eindelijk heb ik de Bulb van het juiste gewicht ontvangen dus kan de kiel ook verder worden afgemaakt.




Ook de ontvanger heeft een plek gekregen onder het dek naast de roer servo.

Het dek op de romp

een lastige klus, in 4 etappes met behulp van post-elastiek en plakband het dek op de romp gelijmd met
Pattex Stabilit express

het slijpen en schuren kan beginnen het spuitwerk komt in het zicht.

De afwerking

schuren, plamuren, schuren , spuiten enz

mast, giek zeilen enz.

De zeilen

knippen, snijden, plakken , tekenen enz



't is altijd priegelwerk het maken van de zeiltjes
met kleine stukjes touw om de voorstaag heen.



Uiteraad moest de RG65 Ned 23 ook een naam hebben
de Bleusgap dus.

De zeiltjes hangen aan de mast. Nu de schoten nog en dan klaar voor een proefvaart

Vandaag (woensdag 25 augustus 2010)
heeft de RG65 (Ned 23) voor de eerste keer een proefvaart gemaakt. Hiermee is er en einde gekomen aan dit bouwverslag


Na deze maidentrip heeft de RG65 Ned 23 ruim 2 jaar aan de wand gehangen van zeilen met de RG is niets gekomen. Begin 2013 heb ik de RG65 verkocht in de hoop dat de nieuwe eigenaar er meer vaarplezier aan beleefd.

Zelf blijf ik met de Micro Magic varen.

Bert Ned 240

  • RG65-Nederland
  • RG65 Europe
  • RG-65 Open (Germany)
  • f-works-design
  • een "Laerke" van hout
  • inc_menu