Winch (Zeillier) storing
Tijdens het afgelopen seizoen hebben een aantal van ons het falen van met name zeil lier ervaren en ook de roerservo's hebben problemen gehad. Omdat de beschikbaarheid van onderdelen voor zowel de 95 s als de 65 s schaars is vanwege COVID-1919, konden deze storingen voor veel booteigenaren niet snel opgelost worden. Niet alleen hier in Australië, maar over de hele wereld.
Zo begint een artikel over winch ( zeillier) storingen in een publicatie in een nieuwsbrief
van januari 2021 van de paradiseradioyachtclub in Australië
Een van onze Dragonforce65 zeilers Taco Ned 201 had ook last van onderstaande lier ( winch) probleem.
De Liergang (het traject wat de winch aflegt: los = voor de wind of aangetrokken)
Iedere keer was het start- en eindpunt bij het aantrekken en lossen van de winch anders.
Andere winch bij de leverancier vandaan was geen oplossing. Afgelopen week kreeg hij een tip over een artikel in een nieuwsbrief van de paradiseradioyachtclub. n.a.v. het artikel heeft hij de bedrading gecontroleerd de pot en print in het servohuis gefixeerd zodat deze niet meer beweegt. De winch getest en de " liergang " blijft het zelfde. Het probleem lijkt opgelost. (ned 240)
http://www.paradiseradioyachtclub.com/images/DF_95_Group_News_Update_No_3_Jan_2021.pdf
Onlangs op de Facebook-pagina van de DF Association een verslag van DF65 eigenaar Peter Ski Wilson. Peter is op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaken van het falen van de lier. Hij deed een verrassende ontdekking. De lieren hebben een vermogen van 4.8v-6V DC. We gebruiken 6.6v, dat is 10% boven de specificatie. Het lijkt misschien niet veel, maar als je je voorstelt dat je 240v-apparaat nu 264v krijgt, zou het niet goed zijn.


Ik ben een halve dag bezig geweest met het zoeken naar de oorzaak van de storing van de DF65 zeillieren. Ik zal alleen ingaan op liergang en mogelijke draaistellen in de lierbeweging.
Toen ik de draad die de winch in gaat, zelfs zo lichtjes bewoog, werd de liergang erger en van volledig naar binnen of volledig naar buiten zou het minstens 1/3 tot 1/4 slag bewegen. Bij de aansluiting in de winch vond ik de zwarte, rode en witte draden vond ik losse draadjes die elkaar konden raken. Zoals je kunt zien op de foto die is genomen nadat de winch is open gemaakt. (doe dit niet tenzij u de lier voor motor- en tandwielonderdelen wilt). Met een soldeerbout met een laag wattage heb ik de solderingen verbeterd. Op mijn tweede u / s-lier gebruikte ik een pin om de draden te scheiden en heb ik de solderingen niet los gesoldeerd.


De potention meter is een 90deg rotatie pot zoals te zien is op de foto.
Een DROGE boot of zo droog als praktisch mogelijk is voorkomt veel storingen.. De winch of Servo met polystyreen inpakken is misschien oké, maar onthoud dat kleine motor echt heet wordt.
( zelf doe ik aan de onderkant vaak wat blanke nagellak Ned 240)